TUDATOS FALATOK

minden, amit az egészséges táplálkozásról tudni érdemes

Jojó effektus – ez nem játék!

Sokan küzdenek éveken át diétákkal, sanyargatják magukat hetekig, hónapokig, látszólag hiába, hiszen a nehezen elért célt csak rövid ideig tudják tartani, és a leadott kilók gyorsabban visszatérnek, mint ahogy távoztak. Emiatt számos esetben inkább végérvényesen felhagynak a diétával, mondván, szervezetük képtelen a változásra. Pedig ilyen nem létezik, csupán a jojó-effektus jelentkezik az át nem gondolt diéta miatt.

lany_fogja_a_fejet.png

A jojó nem jelent mást, mint a testsúly folyamatos ingadozását, a leadott és visszatérő kilók váltakozását. Ez önmagában már laikusként sem tűnik normális jelenségnek, és valóban nem az, hiszen nagyon megterheli a szervezetet. Magas koleszterinszintet, sőt, akár 2-es típusú cukorbetegséget is kiválthat, a depresszióról és a súlyvisszanyerési szorongásról nem is beszélve.

A jojó effektus akkor következik be leggyakrabban, amikor a fogyás drasztikusan és aránytalanul gyorsan következik be. A legtöbben úgy tekintenek a diétára, mint átmeneti, szükséges rosszra, meghatározott ideig tartó szenvedésnek fogják fel, ami megszűnik létezni abban a pillanatban, hogy elérik a fogyási célt. Ilyenkor jellemzően elégedetten dőlnek hátra, és a hosszú önsanyargató időszak végén visszatérnek ugyanahhoz az életvitelhez, amelyet a diéta előtt is folytattak. Ez óriási hiba, mert a korábbi életmódra való visszaállás bizony csak a korábbi tükörképet biztosítja majd, amitől szabadulni szerettek volna. És elindul az ördögi kör – a diétának sosem lesz vége, de így valójában értelme sincs.

Aki le szeretne fogyni, annak mentálisan is fel kell készülnie a váltásra. Ez teljes életmódváltást jelent, amelyet nem lehet egyszerre, és főképpen nem 2 hét alatt letudni. Fokozatosan kell áttérni az új szabályokra, és arra törekedni, hogy ezeket úgy építsük be az életünkbe, hogy megszokássá váljanak, amelyeket többé nem engedünk el. A fogyókúra kalóriadeficiten alapul, tehát kevesebb kalóriát viszünk be, mint amennyit felhasználunk. A kalóriaszegény állapotot hosszú távon egészségünk érdekében sem szabad fenntartani, a diéta végén vissza kell állni az elegendő mennyiségű kalória bevitelére. Ezt azonban lépésről lépésre és nagyon tudatosan kell kontrollálnunk, továbbra is rendszeres testmozgással kiegészítve.

Azért, hogy megőrizzük a nehéz munkával elért álomsúlyt, néhány dolgot be kell tartani. Attól, hogy végeztünk a diétával, a napi 4-5 étkezést továbbra is ajánlott betartani, ügyelve az ételek mennyiségére és minőségére. Válasszunk alacsony glikémiás indexű, komplex  szénhidrátokat, magas fehérje tartalmú ételeket, figyeljünk a megfelelő zsír- vitamin- és ásványi anyag bevitelre, és fogyasszunk legalább napi 1,5 – 2 liter tiszta vizet!

Lefogyni sajnos sokkal könnyebb, mint megtartani a kívánt testsúlyt, és az oly gyakran előforduló jojó effektus pont ezt bizonyítja. Ne adjuk fel! A dolog nyitja csupán a kitartás és a hosszú távon való gondolkodás.

A bejegyzés trackback címe:

https://tudatosfalatok.blog.hu/api/trackback/id/tr6613277917

Kommentek:

A hozzászólások a vonatkozó jogszabályok  értelmében felhasználói tartalomnak minősülnek, értük a szolgáltatás technikai  üzemeltetője semmilyen felelősséget nem vállal, azokat nem ellenőrzi. Kifogás esetén forduljon a blog szerkesztőjéhez. Részletek a  Felhasználási feltételekben és az adatvédelmi tájékoztatóban.

Tudatos falatok

Szenvedélyünk az egészséges táplálkozás, így blogunkban az ideális testsúly eléréséhez, a jó közérzethez és az örömteli élethez szeretnénk hozzásegíteni. Végre ne csak álmodozz a célodról, hanem valósítsd is meg. Itt vagyunk hozzá!

Facebook