TUDATOS FALATOK

minden, amit az egészséges táplálkozásról tudni érdemes

Mérleg: barát vagy ellenség?

merleg_ok.png

A fogyókúra a legtöbbeknek a testsúly csökkenését jelenti elsősorban, általában konkrét elvárással vágunk bele, 5, 10 vagy épp 20 kilót szeretnénk fogyni. A legegyszerűbb visszacsatolás a mérlegen látható szám: kevesebb-e, nőtt vagy éppen stagnál. Egy rendes életmódváltás azonban ennél picit bonyolultabb, hiszen a fogyás nem csak kilókban mérhető, hanem testösszetételben is. Fontos, hogy milyen a zsír, az izom és a víz aránya, hiszen ezeket figyelembe véve láthatjuk, hogy miben történt változás. A mérleget mégsem érdemes eldugni, sőt.

Sok helyen lehet találkozni azzal a szemlélettel, hogy a testsúly csak egy szám, és nem is érdemes vele foglalkozni. Ez bizonyos fittségi szint felett igaz is, de aki épp elkezdi a diétát, annak jó visszajelzés az, ami a mérlegen lát. A napi mérés nagy motivációt adhat, hiszen ilyenkor gyors mértékű a fogyás, és jó érzés látni, ahogy olvadnak a kilók. Több tanulmány szerint a méredzkedés növeli a kitartást, mert egyfajta kontrollt jelent, fekete-fehéren ott van, hogy mi történt a testtel.

A Cornell Egyetem kutatói szerint a napi testsúlymérésnek olyannak kellene lenni, mint a fogmosásnak. Két csoportot összehasonlítva azt találták, hogy akik nem mérték magukat, nagyobb eséllyel híztak. Ennek két oka is lehet, egyrészt hogy nem követték a súlyukat, de aki naponta mérlegre állt, annak plusz motivációt jelentett, hogy pontosan tudta, ha rossz döntést hoz az étkezésekkor, annak bizony másnap látszatja lesz.

Arról is visszajelzést adhat a mérleg, ha megállt a fogyás. Ilyenkor elemezni lehet, hogy mi történt, kell-e változtatni az étrenden, esetleg az történt, hogy az izomtömeg nőtt meg annyira, hogy az már a súlyt is befolyásolja, esetleg többet csalunk, mint amit magunknak is bevallunk. Ezután pedig, ha szükséges, új stratégiát lehet választani.

A mérlegre állásnál fontos, hogy lehetőleg azonos körülmények közt történjen. A legjobb reggel, a wc-látogatás után, ruhátlanul. Ha folyamatosan monitorozzuk a súlyt, akkor érdemes tisztában lenni azzal, hogy a ciklus befolyásolhatja azt, ezért nem szabad elkeseredni, ha a menzesz előtt pár nappal többet mutat a mérleg, mint előtte. Fogyókúránál a havi adatokat javasolt összehasonlítani, így követhető le igazán a változás. Ha valaki ezekkel tisztában van, akkor nem fogja frusztrálni a mérés. A mérleg mellett azonban mindenképpen érdemes rendszeresíteni egy centit is. A kettő együtt adhat reális képet arról, hogy éppen hol tartunk a fogyásban.

A mérleg tehát jóbarátja a diétázónak, de a súly mellett életmódváltáskor más szempontokat is érdemes figyelembe venni. Ilyen a javuló közérzet, az energetikusság, hosszabb távon a betegségek csökkenő kockázata, a feszesebb bőr, a javuló anyagcsere. A mérlegen látható szám mellé tehát ezeket is érdemes feljegyezni.

A bejegyzés trackback címe:

https://tudatosfalatok.blog.hu/api/trackback/id/tr7913831896

Kommentek:

A hozzászólások a vonatkozó jogszabályok  értelmében felhasználói tartalomnak minősülnek, értük a szolgáltatás technikai  üzemeltetője semmilyen felelősséget nem vállal, azokat nem ellenőrzi. Kifogás esetén forduljon a blog szerkesztőjéhez. Részletek a  Felhasználási feltételekben és az adatvédelmi tájékoztatóban.

Tudatos falatok

Szenvedélyünk az egészséges táplálkozás, így blogunkban az ideális testsúly eléréséhez, a jó közérzethez és az örömteli élethez szeretnénk hozzásegíteni. Végre ne csak álmodozz a célodról, hanem valósítsd is meg. Itt vagyunk hozzá!

Facebook